Vinkkejä kilpailujen seuraamiseen

Kilpailujärjestelmä

Jokaisessa sarjassa painijat sijoitetaan punnituksessa saadun arpanumeron mukaisesti järjestykseen pienimmästä numerosta suurimpaan.

Ottelut aloitetaan tarvittaessa tasauskierroksilla, jolloin ottelijoiden määrä sarjassa saadaan sopivaksi (4, 8, 16, 32… ).

Painikilpailut käydään aluksi suoralla karsiutumisjärjestelmällä siihen asti, että loppuottelijat ovat selvillä. Loppuottelijoille hävinneet painijat jatkavat otteluita keräilyotteluilla. Keräilyotteluissa hävinneet painijat putoavat jatkosta ja otteluita jatketaan siten, että kahden viimeisen keräilyottelun voittajat saavat pronssimitalin. Arvokilpailuissa jaetaan kaksi pronssimitalia. Jokainen sarja painitaan yhdessä päivässä.

Lasten kilpailuissa käytetään nykyisin useinmiten ottelujärjestelmiä, jotka mahdollistavat useamman ottelun painijaa kohden (SM-kilpailut poissulkien).

Olympialaisten sarjat

Vapaapaini:                                      57kg, 65kg, 74kg, 86kg, 97kg , 125kg

Kreikkalais-roomalainenpaini:          59kg, 66kg, 75kg, 85kg, 98kg, 130kg

Naiset:                                              48kg, 53kg, 58,kg, 63kg, 69kg , 75kg

Sarjat maailman mestaruukilpailuissa,maanosien mestaruuskilpailuissa ja muissa FILAn kalenterikilpailuissa

Vapaapaini:                                       57kg, 61kg, 65kg, 70kg, 74kg, 86kg, 97kg , 125kg

Kreikkalais-roomalainenpaini:           59kg, 66kg, 71kg, 75kg, 80kg, 85kg, 98kg, 130kg

Naiset:                                               48kg, 53kg, 55kg, 58,kg, 60kg, 63kg, 69kg , 75kg

Painiottelu

Suorituspaikkana on painimatto eli "molski", 12x12 metrin kokoinen neliö, jonka keskellä on halkaisijaltaan 9 metriä oleva ympyrän muotoinen painialue. Toinen painijoista käyttää punaisia ja toinen sinisiä trikoita. Ottelussa on 3 tuomaria: mattotuomari, arvostelutuomari ja ylituomari.

Yleistä säännöistä

Otteluiden kesto

Kadetit: kaksi 2 min jaksoa, juniorit ja seniorit: kaksi 3 min jaksoa. Jaksojen välillä 30 sek tauko. Ei jatkoaikaa.

Voittotavat

Selätys, loukkaantuminen, luovutus, diskaus, ylivoimainen pistevoitto, pistevoitto (kumulatiivinen tulos).

Voittaja tasapisteissä: 1) Korkeampiarvoiset suorituspisteet 2) Vähemmän varoituksia 3) Viimeinen pistesuoritus

Erikoistilanne: 0-0 (vain kr. room.) 1) Vähemmän varoituksia 2) Aktiivisempi painija (viimeiseksi passiivisuushuomautuksen saanut painija tuomitaan hävinneeksi/tuomaristo)

Ylivoimainen pistevoitto: 8 pisteen ero kreikkalais-roomalaisessa, 10 pisteen ero  vapaapainissa.

Passiivisuus - Vapaapaini

1. kerta huomautus (per painija): ottelu keskeytettävä

2. kerta sekä seuraavat huomautukset: ottelu keskeytettävä, 30 sek passiivisuusjakso

Ellei passiivisuusjakson aikana kumpikaan painija tee pisteitä, huomautetulle painijalle varoitus ja vastustajalle yksi piste Huomautusta ei voi antaa, jos jaksoa on jäljellä alle 30 sekuntia. Mikäli ottelu on 2 min kohdalla tilanteessa 0-0, on tuomareiden määrättävä passiivisuusjakso.

Passiivisuus - Kreikkalais-roomalainen paini

1. kerta: huomautus (per painija): ottelua ei keskeytetä.Jos ottelu päättyy 0-0, viimeisen passiivisuushuomautuksen saanut painija häviää ottelun.

2. kerta: 1. varoitus, ei pistettä, vastustaja saa päättää jatketaanko ottelua pysty- vai mattoasennosta

3. kerta: 2. varoitus, vastustajalle piste, vastustaja saa päättää jatketaanko ottelua pysty- vai mattoasennosta

4.kerta: 3. varoitus, ottelu päättyy selätyksen arvoiseen ulosajoon

Mikäli ottelun alusta ei ole tullut noin 1 min kohdalla pistesuorituksia, on passiivisempaa painijaa huomautettava ensimmäisen kerran.

Muuta

- Matolta ulostyöntämisestä ei pistettä, työntäjää huomautetaan

- Parterre-asento kuten aiemminkin

- Tauolla veden juominen on sallittua

- Ei matosta ylösnousupistettä

- Vapaapainissa kadeteilla 0-0 -tilanteessa määrätään 1 min kohdalla passiivisuusjakso

Suorituspisteet

1 piste

• heitosta, joka ei johda siltatilanteeseen
  • mattopainissa vastustajan päälle pääsystä
  • siltatilanteessa pitäminen 5 sekunnin ajan ei tuo enää pistettä
  • varoituksen yhteydessä, kun vastustaja pakoilee matolta tai otteessa, kieltäytyy painimasta, syyllistyy sääntöjenvastaiseen otteeseen tai väkivaltaisuuteen
  • matolta ulosastumisesta aina 1 piste vastustajalle, jollei ulosastuja suorita pisteiden arvoista suoritusta toisen varoituksen yhteydessä

2 pistettä

• mattopainissa vastustajan saanti siltatilanteeseen (vyörytys, vippaus, vääntö )
  • heiton passaaminen hallitusti siltatilanteeseen
  • varoituksen yhteydessä vastustajan estäessä sääntöjenvastaisesti heittoyrityksen tai selätyksen
  • pystyasennosta allepano molemmissa painimuodoissa
  • vapaapainissa jalkoihin hyökkäys, joka johtaa mattotilanteeseen, mikäli hyökkäävä painija pääsee taakse

4 pistettä

• heitto tai kaato suoraan siltatilanteeseen
  • laajakaarinen heitto, joka ei johda siltatilanteeseen
  • vapaapainissa kaikki heitot siltatilanteeseen 4 pistettä

5 pistettä

• laajakaarinen heitto joka johtaa suoraan siltatilanteeseen

Omasta epäonnistuneesta yrityksestä ei anneta pisteitä, ja ottelijat komennetaan pystyyn.

Lähteet: Suomen Painiliiton nettisivut, FILA:n nettisivut, Wikipedia