Nuoren urheilijan unentarve

10.3.2012

Nukkumaan viimeistään kello kymmenen.

Lepo

Lapset ja nuoret tarvitsevat riittävästi unta ja lepoa kasvun, kehityksen ja jaksamisen kannalta. Aivojen lisäksi koko keho tarvitsee riittävästi unta. Liikkuva lapsi ja nuori tarvitsee unta myös kehittyäkseen urheilijana. Väsyneenä ei opi koulussa tai jaksa urheilla vapaa-ajalla. Sen lisäksi, että huolehditaan riittävän pitkistä yöunista, kannattaa kiinnittää huomiota myös riittävään palautumiseen.

Uni ja nukkuminen

Unen tarve vaihtelee yksilöllisesti, mutta alakoululaiset tarvitsevat kuitenkin kymmenisen tuntia unta yössä ja murrosikäiset puolestaan noin yhdeksän tuntia. Usein lasten ja nuorten nukkumaanmeno viivästyy illalla esimerkiksi tietokoneella pelaamisen tai tv:n katselemisen takia, jolloin yöunet jäävät liian lyhyiksi. Väsymys näkyy seuraavana päivänä keskittymiskyvyn puutteena, ärtyisyytenä ja oppimisvaikeuksina. Väsymys heikentää myös urheilusuoritusta ja lisää loukkaantumisriskiä. Illalla kannattaa rauhoittua jo ajoissa ja noudattaa samoja nukkumaanmenorituaaleja joka ilta, jolloin unensaanti helpottuu.

Palautuminen

Harjoittelun sopivasta rasittavuudesta ja riittävästä palautumisesta on tärkeää huolehtia. Liian kuormittavan tai yksipuolisen harjoittelun ja levon laiminlyönnin seurauksena elimistö ei ehdi palautumaan urheilusuorituksista. Tällöin lihakset kipeytyvät, esiintyy väsymystä ja loukkaantumisriski kasvaa. Liiallinen harjoittelu voi aiheuttaa myös ns. ”ylikunnon”, jolloin kehitys pysähtyy ja urheilusuoritukset voivat jopa huonontua. Harjoituksia ja kilpailuja ei pitäisi olla viikossa liikaa. Viikossa on hyvä muistaa pitää ainakin yksi lepopäivä. On myös hyvä huomioida esimerkiksi koulun rasittavuus ja harjoitusten ajankohta. Lasten ja nuorten harjoittelussa on hyvä pyrkiä säilyttämään monipuolisuus ja hauskuus.

Lähde: Nuori Suomi -nettisivulta