Niko Hynninen paini kakkoseksi Umeåssa

20.10.2019

Kuva Uumajan palkintojenjaosta

Vuoksenniskan Vesan Niko Hynninen osallistui viikonloppuna hyvällä menestyksellä kansainväliseen Umeå Wrestling Battle-kilpailuun Ruotsin Uumajassa painimalla hopealle 17-vuotisten sarjassa 80 kiloa. Lauantaina matkalla finaaliin kaatui tämän vuoden SM-pronssimitalisti sarjaa alempaa Laihian Lujan Elias Lyyski selkävoitolla toisella jaksolla. Hynninen johti ensimmäisen jakson jälkeen 7-0 Lyyskiä ja onnistui passaamaan laihialaisen epäonnistuneen takavyöheiton toisella jaksolla kastaen pohjalaisen hartiat selkeän voiton merkiksi. Toisessa ottelussa imatralainen onnistui jo ensimmäisen jakson alussa alleviennissä Liettuan Lukas Bomgardasia vastaan jatkaen mattotilanteessa vyörytyksillä ylivoimaiseen pistevoittoon eli ottelun päättymiseen johtavaan kahdeksan pisteen eroon varmistaen finaalipaikan itselleen.

Sunnuntaina finaalissa vastaan asettui tämän vuoden sarjan hallitseva Pohjoismaiden mestari sekä EM-kolmonen Ruotsin Alekxander Johansson. Kungsbacka Brottarklubb-seuraa edustava ruotsalainen näytti imatralaiselle suomenmestarille sarjaa alempaa ettei kesän arvokisamitali aivan sattumaa ollut. Johanssonin vahvat kädet olivat vielä tällä kertaa liikaa Hynniselle, sillä ruotsalainen suoritti ensimmäisellä jaksolla puolilinden-ylilyönnin siirtyen 4-0 johtoon sekä jatkotilanteessa neljän pisteen takavyöheiton mikä riitti ylivoimaiseen pistevoittoon 8-0. Sarjassa 80 kiloa kolmanneksi paini Laihian Lujan Elias Lyyski. Kilpailuun otti osaa 277 painijaa seitsemästä eri maasta. Niko Hynnisen syyskauden kilpailuohjelmassa on seuraavaksi myös Ruotsissa painittava perinteinen Västeråsin Mälar Cup-kilpailu.