Niko paini kolmanneksi Göteborgissa

29.4.2019

Vuoksenniskan Vesan Niko Hynninen osallistui viikonloppuna Göteborgissa järjestettyyn kreikkalais-roomalaisen painimuodon Soft Touch Open-kilpailuun. 16-vuotias imatralainen otteli sarjassa 71 kg kuusi kertaa poistuen matolta viidesti voittajana. Alkukierroksen otteluissa Hynninen pyöritteli ottelun päättymiseen johtavat ylivoimaiset pistevoitot jo ensimmäisellä jaksolla IK Strkadon Aleksandr Kokkinidisista, BK Enigin Axel Nilssonista ja Hallsbergs Brottarklubin Philip Svenssonista.

Kilpailun ainut tappio tuli neljännessä ottelussa BK Huddingen Leo Foughania vastaan pistein 6-9. Niko johti ottelua viimeisellä minuutilla 6-5, mutta jostain syystä tuomarit eivät huomioineet Foughanin vilpillistä jalan käyttöä heittotilanteessa ja antoivat neljä pistettä huddingelilaiselle jonka pistejohto piti jakson loppuun asti. Viidennessä ottelussa Niko voitti pistein 8-6  Vadso AK:n Gilani Dzortovin. Venäjältä lähtöisin oleva Dzortov on tämän vuoden Norjan mestari. Pronssiottelu Arboga AK:n Vilhelm Larssonia vastaan päättyi jo ensimmäisellä jaksolla Nikon heitettyä kaksi neljän pisteen arvoista heittoa mitkä päättivät ottelun ylivoimaiseen pistevoittoon ja pronssin matkaamista Imatralle. Sarjan 71 kiloa mestaruuden vei itselleen Leo Foughani Nortälje BK:n  Måns Klostermannin jäädessä hopealle.

Soft Touch Open 2019 kilpailuun otti osaa 575 painijaa 108: sta eri seurasta.  Niko  kilpailee seuraavan kerran 4.5  lauantaina Latvian Daugavspilssissa missä painitaan kadettien sekä junioreiden pohjoismaiden mestaruuksista. Kaksi viikkoa sitten voitetun suomenmestaruuden seurauksena tullut edustustehtävä on nuorelle imatralaiselle järjestyksessään kolmas, sillä viime vuonna Hynninen edusti niin ikään kadettien pohjoismaiden mestaruuskilpailussa sekä 15-vuotiaiden euroopan mestaruuskilpailussa maataan