Niko voitti suomenmestaruuden

14.4.2019

Lauantaina painittiin 17-vuotisten kreikkalais-roomalaisen painin suomenmestaruuksista Kokkolassa. Tänä vuonna 16 vuotta täyttävä Niko Hynninen paini ylivoimaiseen suomenmestaruuteen sarjassa 71-kg voittamalla kaksi ottelua selätyksellä, sekä kaksi ottelua yvp:llä eli ylivoimaisella pistevoitolla. Kreikkalais-roomalaisessa painissa ottelu päättyy ennen täyttä aikaa mm. selätyksellä, luovutuksella tai mikäli toisella painijalla on kahdeksan pisteen ero suhteessa vastustajaan.

Ennakkoasetelmat olivat mielenkiintoiset ennen SM-kilpailua, sillä sarjaan olivat ilmoittautuneet viime vuoden mestari sarjaa alempaa Riku Suhonen Vaajakosken Kuohusta, sekä saman sarjan hopeamitalisti Aapo Viitala Ilmajoen Kisailijoista. Niko voitti ensimmäisen kerran Viitalan viime vuonna Ruotsin puolella lokakuussa Uumajassa tasapistein 1-1. Suhosta Niko ei ollut kilpailuissa kohdannut, toisin kuin nuorten maajoukkueleireillä Kuortaneella.

Viitala sekä Suhonen nostivat arvan samaan lohkoon ja Niko toiseen missä päävastustaja lohkossa oli viime vuoden nelonen Elias Lyyski Laihian Lujasta sarjaa alempaa. Niko kukisti viimeksi Lyyskin tämän vuoden helmikuussa Ilmajoella pistevoitolla.

Niko hoiti lohkon suvereenisti selättämällä kaksi vastustajaaja ja yhden ypv 8-0. Niko voitti Lyyskin selätyksellä. Loppuottelussa suomenmestaruudesta vastaan asettui Ilmajoen vuoden vanhempi Viitala. Ensimmäisen jakson alussa kaksi taaksemenoa tuottivat 4-0 pistejohdon. Jakson lopussa ilmajokinen juoksi vielä  neljän pisteen niskalenkkiin, joten ylivoimainen pistevoitto jo ensimmäisellä jaksolla oli selviö selkeän suomenmestaruuden lisäksi.

Edellinen suomenmestaruus Vuoksenniskan Vesalle on tullut vuonna 1993 Emilio Urpalaisen saavuttamana sarjassa 63 kiloa. Seuraavat koitokset Nikolla ovat Göteborgissa huhtikuun lopussa Soft Touch Open-kisassa. Seura odottaa vielä varmistusta ikäluokan PM-kisojen suhteen mitkä käydään Latviassa toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna.

Painijaosto onnittelee Nikoa ensimmäisestä suomenmestaruudesta !