Niko ja Otto hakivat hopeat Uumajasta

24.10.2022

Hopeamitalistit

Viime viikonloppuna painittiin Wrestling Battle 2022-painiturnaus Ruotsin Umeåssa tai suomalaisittain Uumajassa. Kilpailuihin otti osaa 432 painijaa 11 eri maasta ja 74:stä eri seurasta. Kreikkalais-roomalainen paini painittiin lauantaina ja vapaapaini sunnuntaina. Vuoksenniskan Vesasta kisoihin osallistuivat hyvällä menestyksellä Otto Huuhtanen 17-vuotisten poikien sarjaan 51 kiloa, sekä Niko Hynninen senioreiden sarjaan 87-kg. Molemmat nappasivat hopeamitalin sarjoissaan.

Otto hävisi ensimmäisen ottelun ukrainalaiselle Greek Wrestling Clubia edustaneelle Artem Lyskolle yvp:llä 1-10. Toinen ottelu hallitsevaa pohjoismaiden mestaria Göteborgin Albert Fagringia vastaan sarjaa alempaa sujui jo paremmin ja Otto johti eka jakson jälkeen 6-4. Toisen jakson lopussa Oton ulosastuminen varmisti kuitenkin lopulta göteborgilaisen voiton pistein 9-8. Kolmas ottelu liettualaista Pohjoismaiden mestaruuskisojen hopeamitalistia vastaan meni lopputuleman kannalta nappiin, sillä Tadas Vilciauskas koki selkätappion pistetilanteessa 6-4. Otteluiden voitot sekä häviöt menivät sarjassa ristiin joiden tuloksena hopeamitali matkasi Imatralle. Sarjan voitti ukranalainen Artem Lysko ja pronssille sijoittui Göteborgin kaupunkijoukkueen Albert Fagring.

Niko hävisi ensimmäisen ottelun 20-vuotiaiden hallitsevalle suomenmestarille Ilmajoen Kisailijoiden Aapo Viitalalle pistein 2-5. Voittavat pisteet Viitala teki vyörytyksellä eli rullilla mikä tapahtui melko kansainvälisellä tulkinnalla eli jaloista. Oma kysymys oli myös rullin passaus eli Niko pysäytti liikkeen jolloin tulisi hyvittää kaksi pistettä, mutta eipä näkynyt. Toisessa ottelussa Haukiputaan Heiton Petteri Kukkola luovutti ottelun Nikolle. Kolmannessa ottelussa italialainen Borgo Prati Roma seuraa edustavaa maan ikäluokan edustuspainija Davide Stanisci hävisi Nikon rullien turvin 4-6 pistein ottelun. Neljännessä ottelussa Niko voitti jo ensimmäisen jakson alussa norjalaisen Narvik Atletklubbia edustaneen Benjamin Larsenin taaksemenon ja rullien avustuksella yvp:llä eli ottelun päättymiseen johtavalla 8:an pisteen erolla 8